Fånga ett fragment av ett föremål/objekt utan att veta vad det är. Fantasi, illusion, chimär - betraktaren får visualisera och föreställa sig det stora hela.
Föreställ dig att allt runt dig är en källa för skulptur - gör en snabb skulptur av det som är tillgängligt Ok. Jag bestämde mig för att göra en skulptur av det som finns på mitt matbord just nu - frukostrester, intorkad färg, sladdar, penslar, kryddor och använda bestick. Ingen fast tidsram men det var inget jag skulle pilla med under lång tid. Det resulterade i skulpturen - Vägen till växternas rike Tändaren (människan) ska vandra den grusbelagda gången upp till växtrikets herravälde och imperium. En utmaning men ack så kul när det bara går av farten, tager vad man haver är inte så dumt ändå! Jag gillar tanken av att få jobba med det som finns, försöka bryta ett mönster i att en måste ha en massa saker för att skapa något. En annan tanke som slog mig var att - mitt i pandemin där vi får jobba hemifrån vågar jag mycket mer! det finns ingen annan som ser eller som jag kan jämföra mig med. Skönt.
Har lagt gestaltningen åt sidan ett tag och försöker fokusera på rapporten. Under min process har jag återkommit och funderat en del på motivation och kreativitet, om relationen däremellan och vilka faktorer som kan påverka framförallt motivation i det gestaltande arbetet. Under en handledning med beatrice formulerade jag en frågeställning om vilka faktorer som påverkar min kreativitet i ett konstnärligt skapande. Jag har sen den handledningen funderat på min process och synliggjort fler faktorer som påverkar motivationen som i sin tur har en inverkan på kreativiteten, än hittat orsaker som påverkar just bara kreativiteten. pjuuuh snurrigt.. men jag tror jag börjar komma något på spåret. Som sagt har motivation vart ett återkommande i processen vilket kommer ligga till grund för rapporten. som jag känner nu har jag inte jättemycket tid och energi att skriva ett blogginlägg utan hoppas på att kunna fokusera på rapporten. så länge..ett quote från louise bourgeois “It is not so much w
Historiskt - skolplansch i akvarell Historiskt har bildämnet syftat till att lära eleverna avbilda genom att följa exempel på föremål. Ofta var det linjer och geometriska former men kunde även vara det som fanns i klassrummet. som tex skolplansch med den svenska floran. Nutid - geometriska former i kol Nutidens bildämne, betygstyrt, samhällspåverkan, stöpa och forma eleverna efter arbetsmarknaden, tillgång efterfrågan Framtid - Flowerheads akryl Framtidens bildämne och andra praktisk estetiska ämnen tror jag kommer få större utrymme, bli viktigare för individens personliga utveckling och få större betydelse för utbildandet av demokratiska medborgare.
Kommentarer
Skicka en kommentar