Lera

Bläckfisk i stengods 

Lera är det skapandet jag känner mig mest bekväm med. Jag vet hur lera funkar, vad det tål, dess möjlighter och brister. Dagens workshop utgick från att vi under 2 timmar skulle göra ett djur, den här typen av workshopar är vanliga i keramiksammanhang - under bestämd tid tolka uppgift. 
Det finns mycket kvar jag skulle kunna jobba med på bläckfisken men låter skapandet begränsas till den tid vi fick. Den erfarnehet jag har från keramik är att inte överarbeta, det är lätt att pilla och vilja ändra/bättra på saker (eftersom leran tillåter de + att det är så härligt!) men det finns oxå en idé om att låta det en skapat få ett uttryck/karaktär/känsla + att det kan vara utvecklande att låta bli:)
Hur jag kan få med det in i klassrummet? Jag vet att många elever uppskattar att arbeta i lera och visst är det så när en håller på, att tiden och tankarna bara försvinner..
Jag har i många år arbetat med uppgifter i lera som utgår från att under 3 min skapa antingen en skål/djur/stol etc för att sedan göra igen och igen, på så sätt kan en få in känslan i handen utan fokus på föremål. Det skulle kunna vara ett sätt att introducera leran till eleverna 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

#17 Instant sculpture - Vägen till växternas rike

att skriva rapport

Gestalta ämnet bild