del 3. uppseendeväckande konstnärer

I början hade jag mycket tankar/idéer, allt var en ingång och inspiration till skapandet. Extra mottaglig och insöp allt i omgivningen, andra konstverk och konstnärer. Angrep ordet på olika sätt men försökte också bara fokusera på själva görandet och att komma igång.  Så mycket olika ingångar och intryck och viljor att de blir någon form av kreativ stress, viljan att förmedla den bilden i huvudet och känslan som föddes av inriktningen makt och motstånd. Men även en rädsla och prestationsångest att välja rätt. Har fått bearbetat mina tankar lite för att komma fram till hur och vad jag vill gestalta. Sortera upp och göra begripligt för mig själv. Kände i början att det var roligt att planera, visualisera tänka på hur, skapa bilder men sen blir själva skapandet inte alltid som en tänkt sig. Eller så är det inte lika mycket glädje i de. Motivationen försvinner. Känner mig inte så motiverad längre, har skapat någon form av distans till allt. Måste börja igen.Har kikat runt lite på andra konstnärer och skulptörer som jag tycker är intressanta och som belyser makt och motstånd. Jens Galschiøt är en dansk skulptör som är känd för sina komplexa och utstickande skulpturer som ofta belyser sociala fenomen och globala orättvisor.Den fetaste överlevnaden. Piggy back justitia är en 3,5 meter stor skulptur. Kvinnan håller en våg, som en symbol för rättvisamen hennes ögon är stängda - en hänvisning till den traditionella skildringen av Lady Justice som har en ögonbindel, men också ett förslag om att rättvisa försämras till en självrättfärdig ovilja att se en uppenbar orättvisa.
Skulpturen var avsedd att sända ut ett meddelande till den rika delen av världen. På grund av den obalanserade fördelningen av resurserna i världen lever de flesta människor i de västra länderna bekvämt, de förtrycker de fattiga genom en orättvis världshandel. De rika länderna är genom tullhinder och subventioner som håller de fattiga länderna borta från västmarknaderna. 




Fick även tips av Helga på en handledning om konstnären och skulptören Louise Bourgeois vars konst är komplex, radikal och ibland lite skrämmande pga av sitt direkta uttryck. Hon gestaltar intensiva känslor och erfarenheter 

”Mina arbeten har alltid varit registreringar av mina känslor. Det är inte ett koncept jag är ute efter, utan en känsla som jag vill behålla eller göra mig av med. Alla mina skulpturer förmedlar sårbarhet och ömtålighet. Sexualitet är ett tema som är sammanbundet med dessa två levnadstillstånd.”


"Maman"- Hon kopplade samman spindeln med sin egen mor. Båda två arbetade med att laga och väva och båda var ordningsamma och tålmodiga. Spindeln kan också ses som konstnären själv, som skapar med hjälp av sitt inre material.
                                
"Cells" är ett 30-tal olika installationer om Bourgeois liv. en kulmination av Bourgeois influenser, praxis och teman. Konceptuellt är de teatraliska tolkningar av hennes skulpturer och målningar; de gör livet inifrån och ut.

Isaac Cordal - "Cement eclipses" 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

#17 Instant sculpture - Vägen till växternas rike

att skriva rapport

Gestalta ämnet bild