gestaltning

Under helgen har jag tänkt på Hur och Vad jag vill göra. Vad är det jag vill gestalta? Behöver jag utgå från ett ord eller kan de vara en bild jag har i huvudet? Jag har en tanke om att jag vill gestalta rikas makt på ett vulgärt sätt, lite så som jag ser det. 

Jag hade velat bygga något 3 dimensionellt för att förstärka det visuella uttrycket, så Hur - gestalta är nog än så länge i lera, bygga, skulptera. Lera är ett format som jag har arbetat med i många år, det är för mig fritt skapande och meditation när jag kommer till min verkstad. Då de är ett bekvämt material vill jag utforska processen som jag aldrig egentligen har reflekterat över, jag vill undersöka det mer och utforska hur processen går till när det redan finns kunskap i materialet. Jag har oxå valt lera pga att jag känner mig stressad, jag har mycket tankar i huvudet och låter jag gestaltandet få vara prestigelöst och något jag är lite mer bekväm i känns det lättare att fokusera på processen. 

Ett annat Vad och Hur är hur det skulle kunna omsättas i undervisningen? Jag tänker att den här ojämlikheten, sneda föredelningen och girigheten skulle kunna omsättas till kunskap om, förmåga att lyssna, empati och solidaritet, men även respekt. stora tankar… Jag tror att människan föds god och att de är vår omgivning som formar oss till det vi blir, så hur ska jag som lärare synliggöra maktstrukturer som bygger på andra människors tillvaro och på konsumtion. Hur ska jag omsätta en mer solidarisk utbildning när både skolan och vårt samhälle generellt går mot att vi ska främja vår egen framgång, mer individualistisk och egoistisk framtid… 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

#17 Instant sculpture - Vägen till växternas rike

att skriva rapport

Gestalta ämnet bild