papier maché

Började i lera häromdan, satte igång med papier marche i helgen. klibbigt och klistrigt men kul, kokade ihop socker potatismjöl och vatten till en geléliknande sörja. fick minnen från fritids och mamma som byggde olika figurer i köket när jag var liten.
När jag höll på med leran tidigare i veckan kändes det som om det skulle bli en stor utmaning att få ihop olika delar då det är ett skört och tungt material innan det bränns. blev lite omotiverad och började tänka på att bygga och skulptera i något annat material. papier maché är ju tacksamt på det sättet att det är lätt att bygga en struktur som inte är så tung. får se vad det blir..
Tankar på girighet som makt, att ofta dom som redan har makt blir giriga. funderar hur jag ska omsätta det? hur ska jag som lärare omsätta och göra motstånd mot girighet i skolan? kan jag istället vända på det?Till exempel att ta makten som lärare och inte låta mina elever vara begränsade och tillbakahållsamma, utan vara giriga och roffa åt sig kunskap. spä på deras självförtroende, viljor och tillit till sig själva för att i det långa loppet erhålla och stå emot makten. ett motstånd.. 





 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

#17 Instant sculpture - Vägen till växternas rike

att skriva rapport

Gestalta ämnet bild