pengar makt makt pengar

…Röda floder rinner längs fasaden och där nere växer snödroppar kalla. När de spytt klart går de ut genom dörren för att hämta mera att fylla det tomma gapet med. Han går förbi djuren som ligger i pölar av röda rosor, när han kommer till kyrkogården plockar han upp alla blommor och lägger i sin skrinda… 

Flödeskrivning vi fick göra när vi valt ett ord 


Den här kursen fokuserar på gestaltning som en undersökande metod där vi ska utgå från ordet makt och motstånd. Det hela började med att vi fick skriva associationer till makt. Jag tänker ofta på makt och hur maktlös jag kan känna mig till både saker som jag har svårt att påverka själv men även saker som har tagit makten över mig och som jag låter mig styras av. 

Det senaste har jag tänkt mycket på kulturellt kapital som Bourdieu var känd för, liksom den förtrogenhet, framträdelse som det innebär, vilket jag har tänkt på ofta i möten med människor. De är som en osynlig makt som placerar människor i fack. Borde inte låta mig bli påverkad av de men de är svårt. 


Tänker även mycket på pengar, inte pengar som i pengar på kontot utan vad pengar gör med oss…? Kanske är rik/rikedom bättre eller girighet eller varför inte åpen. Mycket vill ha mer… 

Hur kan de va så att i en pandemi till exempel när resurser behövs, drar vi ner på saker och tar extra betalt, för att efterfrågan har ökat? Människor som kapitaliserar på andra människors rädsla och oro, andras kroppar och livssituationer. Förgifta klimatet, hugga ner skog och släppa ut avfall utan att blinka för att de ger mer pengar i deras ficka. Varför har det inte blivit bättre? Det har istället blivit sämre med alla politiska reformer, privatiseringar och avregleringar. De rika blir rikare. Det tänker jag på när jag tänker på makt vilket har blivit lite av en trigger i det här gestaltandet. Hade velat göra något obscent, vräkigt, vulgärt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

#17 Instant sculpture - Vägen till växternas rike

att skriva rapport

Gestalta ämnet bild