en divergent lärarroll??

I både bildlärarutbildningen och slöjdlärarutbildningen har vi ju pratat en hel del om olika lärstilar, hur elever lär sig om, i, med, och genom ämnet. I relation till detta även om det divergenta och konvergenta, det förbestämda förutsedda och de obestämda icke förutsägbara. Det divergenta lärandet (som var nytt för mig när jag började läsa till lärare) har under utbildningens gång blivit lite, betoning på lite tydligare men ännu inte riktigt solklart! iom utforskadet av lärarrollen har jag funderat på om den divergenta lärstilen skulle gå att koppla till lärarrollen. Går det att anamma en mer divergent lärarroll? Och hur skulle då den se ut? Jag får inte riktigt ihop en tillspetsad frågeställning men just nu tänker jag på just de; Divergent i relation till lärarrollen. 

Det finns även en nyfikenhet kring (motsatsen??) en konvergent lärarroll. Hur skulle en divergent/konvergent lärarroll bidra på olika sätt till elevers lärande? Hur skulle en divergent/konvergent lärarroll bemöta elevers olika behov?

 

Känner dock att jag vill utforska det divergenta mer så stannar nog där.


Är det divergenta något jag skulle vilja eftersträva? Vet ej. Är det tom redan ett vedertaget förhållningssätt som lärare har?Vet ej.måste undersökas mer


Till gestaltningen. Jag har börjat med något som jag vet, något som jag har gjort mycket som liten, som återkommer och som är spännande pga resultatet är oförutsägbart, ish. 

Vikmålningar! massa färg mellan pappret som viks ihop och skapar något helt nytt. Abstrakt eller ibland små ansikten som träder fram. 


Började med att testa.



Lämnade det över (förra) helgen. Har gjort massa annat sen dess men också fått lite inspiration. När jag va ute på havet i kvällssol, himlen, molnen, ljuset. På promenaden till affären, träden, färgerna, lukten, ljuset. Började tänka på Claude Monets målningar av näckrosor i dammen. 

 

Ska nog läsa lite mer biesta, men även lindström och kolb som har skrivit om den divergenta lärstilen.  


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

#17 Instant sculpture - Vägen till växternas rike

att skriva rapport

Gestalta ämnet bild