nån form av fortsättning på divergent

Det har gått ett par dar sen sist. Jag går mest runt och tänker på det divergenta, försöker sätta in det i olika sammanhang. Knör in det i olika situationer som uppstår, försöker komma det lite närmare. Under fältstudien fick jag uppleva konkret hur det kan se ut när en lärare integrerar olika lärstilar. Bildläraren på skäret arbetade under första terminen med ett konvergent lärande där syftet och målet var givet på förhand. träning i att bla. hantera material och tekniker, införlivande av vokabulär som möjliggör samtal och reflektion över bilder och formspråk, semiotik och estetik. För att sedan övergå till ett mer divergent lärande där eleverna fick utveckla kunskaper som inte var helt förutsägbara. De fick kombinera kunskaper och erfarenheter på nytt sätt till exempel med hjälp av olika färgval förmedla en stämning eller tolka konstnärligtuttryck på eget sätt. 


När jag läst om divergent på nätet står det bla så här:


..målet är att kombinera med vad man vet sen tidigare, egna erfarenheter med det okända och tillämpa detta på ett nytt sätt och kombinera sina kunskaper till ett kreativt skapande och utforskande

Annikas bildblogg 

http://annikac-l6bd10.blogspot.com/2015/02/estetiska-larprocesser-vidgat.html


Divergent lärande brukar förknippas med kreativt skapande, men kan lika gärna äga rum i samband med konstsamtal där olika tolkningar bryts mot varandra. det divergenta lärandet blickar fram emot det som ännu inte funnit en fast form eller blivit klart definierat

Det handlar i båda fallen om en förmåga att kombinera och tillämpa kunskaper i en ny situation och för ett bestämt syfte.

https://www.vgregion.se/siteassets/forvaltningar/forvaltningen-for-kulturutveckling/fortbildning-och-kunskap/vad-satter-vi-pa-scenen/handbok_for_kulturprojekt_i_skolan_2015.pdf


David Kolb skriver såhär: 

Divergenta personer utmärker sig för att uppskatta konkreta upplevelser som reflekterande observationer. Att få utrymme för att fundera, överväga, utveckla och pröva olika möjligheter och lösningar till ett problem.

En emotionell inblandning i aktiviteter är även viktig lika så uppriktighet, fantasiförmåga och kreativitet. Kunskapsutvecklingen nås i och genom iakttagelser då kreativitet, problemlösning och utforskning av ideer och tankar från olika aspekter föredras. (Kolb 1984).

Kolb, David A. (1984). Experiential learning. Experience as the source of learning and development. 


Ok så slutsatsen efter lite efterforskning och massa tänk är alltså med hjälp av erfarenheter och kunskaper (kanske också drivkrafter och personligt intresse) blicka framåt på något nytt.


Måste ju också dra detta till den divergenta lärarrollen, så en divergent lärarroll för mig (än så länge..) 

En öppenhet till olika kunskaper och erfarenheter. Fokus på det medmänskliga. Som lärare är jag en del av utvecklingen i såväl min som elevers kunskapsbyggande. Utmanar därmed min förförståelse och utforskar tillsammans med elever olika tekniker och metoder. Målet med min undervisning är att skapa förutsättningar och tillfällen där olika kunskaper undersöks. Skapa autentiska och engagerande såväl uppgifter som sammanhang där eleverna kan använda sina förmågor på ett öppet och nyfiket sätt. Assignments och öppna uppgifter som kan lösas på olika sätt. 


Eftersträvansvärt absolut, men kommer kanske å andra sidan med press och stress, höga ambitioner kring allt för anpassad om än otydlig undervisning… hmm har kanske nått på g, samtidigt kritisk till kategorisering och mallar på förhållningssätt, dualisera (finns den böjningen på ordet?) konvergent och divergent utan att se möjligheter och styrkor/svagheter i båda.

 ska fortsätta på måleriet nu och se vilken väg de tar, divergent av mig ändå.. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

#17 Instant sculpture - Vägen till växternas rike

att skriva rapport

Gestalta ämnet bild